Głaz Roemera w Jodłowicach.

Największy na Dolnym Śląsku pomnikowy głaz narzutowy leży na terenie leśnym, w pobliżu wsi Jodłowice, w gminie Brzeg Dolny (pow. wołowski). Nazwę eratyku – Głaz Roemera (niem. Roemerstein, Römerstein) nadano dla uczczenia przyrodnika C. F. Roemera (1818-1891), profesora Uniwersytetu Wrocławskiego, zasłużonego m.in. w badaniu głazów narzutowych.

Do głazu można trafić kierując się charakterystycznymi znakami ścieżki rowerowej, przebiegającej np. obok kościoła w Jodłowicach.

Szlak początkowo biegnie asfaltową drogą na północ od kościoła, potem skręca w prawo i mijając posesje 22, 22 ab i 22 c wchodzi do lasu. Po kilkuset metrach skręcamy za znakami w prawo i szeroką leśną drogą dotrzemy do wysokiego krzyża pojednania (pokutnego), opisywanego czasem jako „Rzymski Kamień” lub „Kamień-Chłop”.

Po ok. 150 m od krzyża skręcamy w lewo (ścieżka rowerowa biegnie prosto), kierowani teraz nieco tajemniczo znakowanym szlakiem.

Po ok. 300 m dotrzemy do pomnikowego eratyku, leżącego tuż przy słupku oddziałowym 350/351/357/358.

GPS N 51°17′14.78″, E 16°48′37.83″

Głaz Roemera mierzy prawie 14 metrów w obwodzie (13,4 m), wysokość eratyku w części wystającej nad ziemię to 2 metry; materiał – granit.

W pobliżu głazu ciekawostka przyrodnicza – młody dąb opleciony na rosłym modrzewiu.

Głaz Roemera leży na skraju rezerwatu przyrody „Jodłowice”, chroniącego skupisko jodły rosnącej na północnej granicy jej naturalnego zasięgu. Teren rezerwatu ma charakter ścisły, jest w całości ogrodzony i niedostępny do zwiedzania.

W rejestrze dolnośląskich pomników przyrody figuruje głaz o obwodzie 632 cm, leżący „przy drodze leśnej z Jodłowic do wsi Bukowice” (GPS N 51°17′58″, E 16°46′50″), jednak w podanej lokalizacji nie udało mi się go odnaleźć. Głaz o przybliżonym obwodzie leży przy parkingu leśnym, po prawej stronie drogi z Bukowic do Rościsławic.